Het vermagerende konijn

Vrijdagmiddag komt Knabbel, een dwergkonijntje, op het spreekuur. Het gaat niet goed. Knabbel is stil, voelt wat koud aan. Hij wil niet eten.

Bij navraag blijkt dat hij al wat langer minder eet. Hij kwam nog wel naar zijn bakje toe, maar het lukte niet om zijn brokjes op te eten. In de doos waarin hij kwam lagen een paar minikeuteltjes. Dit is ook een teken van minder eten. En hij was afgevallen, gewoon  een mager konijn geworden.

Bij onderzoek vonden we dat Knabbel erg rustig was. Zijn temperatuur was wat laag. Zijn buik was helemaal leeg, geen darminhoud meer te voelen. Toen we in zijn bek keken zagen we de voortanden die wat lang waren. Waar we vooral van schrokken waren zijn kiezen, daar zaten grote scherpe punten op. De boven kiezen prikten in zijn wangen en  van de onderkiezen prikten de punten in zijn tong. Knabbel moest wel veel pijn hebben bij het eten. Niet raar dat hij niet meer wilde eten.

We hebben Knabbel opgenomen in een extra warm hok, hem wat vocht toegediend en een pijnstiller, speciaal voer voor konijnen die niet willen eten in zijn bekje gegeven, dwangvoer.  En toen toch besloten hem onder narcose te doen en zijn gebit te behandelen. Dat was wel even wat werk: veel raspen en slijpen tot alle haken weg waren. Ondertussen moest Knabbel goed warm blijven. Direct nadat we klaar waren met zijn gebit hebben we hem wakker gemaakt en zo snel mogelijk weer wat eten gegeven.

De volgende dag voelde Knabbel zich al stukken beter. Knabbel  krijgt nu vooral hooi als voer en een beetje bix speciaal voor konijnen. Konijnen moeten vooral hooi eten, daardoor gebruiken ze hun kiezen goed en het is goed voor de darmen. Een klein beetje bix mag wel, net zoals wat groenvoer. Konijnen moeten  iedere dag eten en mooie grote keutels hebben. Eten ze een dag niet, dan is er  iets aan de hand. Naast problemen met het gebit kunnen ook allerlei andere dingen een rol spelen;  zoals blaasontsteking, diarree, verstopping of een luchtweginfectie. Goed voeren is het halve werk. Vraag uw dierenarts naar het juiste voer.

Wist u dat er nu ook een entstof voor konijnen is die een jaar lang bescherming geeft voor myxomatose en RHD.

Dierenartsen Keizerslanden